אני והו הושיעה נא/ הרב הלל ואן לואן

ביקורת על פדגוגית החינוך הפוסט-מודרנית/ הרב מתניה ידיד
6 בספטמבר 2023
מדרשי ‘אל תקרי’: דרכו המתודולוגית־חינוכית של הדרשן / הרב מתניה ידיד
6 בספטמבר 2023
  • במבט ראשון נראה שהערבה היא דלה ועלובה מכל 4 המינים. כך גם בחז”ל:
  1. מדרש ויקרא רבה פרשה ל

מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח, כך ישראל, יש בהם בני אדם בעלי תורה ובעלי מעשים טובים.

מה תמרה זו יש בה טעם ואין בה ריח, כך הם ישראל, יש בם בעלי תורה שאין בהם מעשים טובים.

מה הדס יש בו ריח ואין בו טעם, כך ישראל, יש בהם בני אדם שיש בידיהם מעשים טובים ואין בהם תורה.

מה ערבה זו אין בה לא טעם ולא ריח, כך הם ישראל, יש בהם בני אדם שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים.

אמר הק”בה: יקשרו כולם אגודה אחת והם מכפרים אלו על אלו, ואם עשיתם כך אותה שעה אני מתעלה…

אך אם לערבה אין כל ערך מצד עצמה אא”כ נאגדת עם השאר, למה יוחדו לה בנפרד שני תפקידים: מורביות [הל”מ] וחבטה [נביאים]?!

    2. מסכת סוכה פרק ד משנה ה                                                                                                                                                                                                         מצות ערבה כיצד?                                                                                                                                                                                                        מקום היה למטה מירושלים, ונקרא מוצא; יורדין לשם ומלקטין משם מורביות של ערבה,

ובאים וזוקפין אותן על צידי המזבח, וראשיהם כפופים על גבי המזבח.  תקעו והריעו ותקעו.

בכל יום מקיפין את המזבח פעם אחת, ואומרין, “אנא ה’ הושיעה נא; אנא ה’ הושיעה נא”;

רבי יהודה אומר: “אני והו הושיעה נא, אני והו הושיעה נא”.

אותו היום, מקיפין את המזבח שבע פעמים.

3. רמב”ם הלכות לולב ז כד

כיצד עושה [בסיום ההקפות בשחרית של הושענא רבה]?

לוקח בד או בדין הרבה, חוץ מערבה שבלולב, וחובט בה על הקרקע או על הכלי פעמיים או שלוש בלא ברכה,

שדבר זה מנהג נביאים הוא.

  • למה זכתה לכך דווקא הערבה? מבטאת צמא למים (ערבי נחל, מתייבשת מהר). והרי “בחג נידונים על המים”. ניסוך מים במקום יין. ואין מים אלא תורה. המורביות כפופות על המזבח, ומתייבשות מהאש בתפילה לגשם. חביטת הערבות מסמלת את נשירת העלים כשאין מספיק גשם. וכך בפסוקי הנחמה

4. ישעיהו מד ג-ה

אל תירא עבדי יעקב, וישורון בחרתי בו….אצוק רוחי על זרעך, וברכתי על צאצאיך. וצמחו בבין חציר כערבים על יבלי מים. זה יאמר לה’ אני [צדיק] וזה יקרא בשם יעקב [רשע] וזה יכתוב ידו לה’ [בעל תשובה] ובשם ישראל יכנה [גר].

  • נמצא שכוחה של הערבה דווקא בפשטותה:

5. רבי צדוק הכהן מלובלין, צדקת הצדיק מד

כי עיקר היהדות היא הקריאה בשם ישראל, כמו שנאמר “ובשם ישראל יכנה”,

שאפילו אם לא יהיה לו אלא רק מעלה זו שמכונה בשם ישראל, די בזה.                                                                                                                                         6.רבי אריה ליב מגור, שפת אמת [סוכות תרל”ד]                                                                                                                                                                            כי באמת מזה ניכר יותר דביקות בני ישראל לה’ יתברך.                                                                                                                                                                  כי מאין בא חביבות בני אדם הללו? רק שבני ישראל נקראו בנים למקום, ויש בכל איש ישראל דביקות בה’ אלוקים.

  • נשאר עוד לברר מה זה “אני והו”?                                                                                                                                                                                     7. מדרש דברים רבה (וילנא) פרשה ג ד”ה ח שמע ישראל                                                                                                                                                     רבנן אמרי: בא וראה, כל הנסים שעשה הקב”ה לישראל לא עשאן אלא על המים. כיצד?                                                                                                                עד שהן במצרים עשה להם נסים ביאור…  וכשיצאו ישראל ממצרים לא עשה להם נסים אלא על המים, שנאמר  הים ראה וינוס.                                                         מה ראה? רבי נהוראי אמר: שם המפורש ראה חקוק על המטה, ונקרע…                                                                                                                                      באו למרה…  עשה להם נסים במים… בסלע עשה להם נסים במים… בבאר עשה להם ניסים…                                                                                            אמר להם משה: הוו יודעין, כל נסים שעשה לכם הקב”ה לא עשה אלא על המים,                                                                                                                             ואף בשעה שתעברו את הירדן לירש את הארץ, עתיד הוא לעשות לכם נסים במי הירדן.
  • יש לקב”ה שמות גלויים/סודיים. של מ”ב (אנא בכח), ושם של ע”ב [X3=216 יראה]. אני= מספר 37 מתוך 72. והו=1 מתוך 72.                                                   8.שמות פרק יד                                                                                                                                                                                                              (יט)     וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל, וַיֵּלֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶם, וַיִּסַּע עַמּוּד הֶעָנָן מִפְּנֵיהֶם וַיַּעֲמֹד מֵאַחֲרֵיהֶם:                                                                                (כ)      וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל, וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחֹשֶׁךְ וַיָּאֶר אֶת הַלָּיְלָה, וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה:                                                                    (כא)   וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם, וַיּוֹלֶךְ יְדֹוָד אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל הַלַּיְלָה, וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה, וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם:

 

  • שם של ע”ב מבטא הגנה מיוחדת והזדהות מוחלטת של הקב”ה עם בניו, ולכן אנו מבקשים ממנו לגאול אותנו, למענו!
  • רש”י: וילך מאחריהם – להבדיל בין מחנה מצרים ובין מחנה ישראל, ולקבל חצים ובליסטראות של מצרים.
  • כי אני אני הוא [דברים לב:לט]. ואני בתוך הגולה [יחזקאל א:א]; והוא אסור בזיקים [ירמיהו מ, א]. אני והו = “אנא ה'” בגימטריא.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 + sixteen =